Polska sieć drogowa z roku na rok zaskakuje coraz bardziej imponującymi konstrukcjami. Wśród nich szczególne miejsce zajmują tunele drogowe – nie tylko skracają czas podróży, ale też fascynują swoją inżynierską precyzją czy długością. Oto lista najdłuższych tuneli drogowych w Polsce z uwzględnieniem tych, które dopiero powstaną.
Tunele drogowe to jedne z najbardziej zaawansowanych konstrukcji inżynierskich, które umożliwiają pokonywanie naturalnych barier, takich jak góry, rzeki czy gęsto zurbanizowane tereny. W Polsce ich liczba systematycznie rośnie, wpisując się w dynamiczny rozwój infrastruktury. Powstają zarówno na terenach górzystych, jak w przypadku tunelu na Zakopiance, jak i w dużych miastach, gdzie pomagają usprawnić ruch i ograniczyć korki – jak chociażby tunel pod Ursynowem. Realizacja tuneli to ogromne wyzwanie techniczne – wymaga precyzyjnego planowania, specjalistycznego sprzętu i zastosowania nowoczesnych technologii.
Tunel pod Odrą będzie absolutnym rekordzistą W grudniu 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła
przetarg na budowę zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Droga liczyła będzie blisko 49 kilometrów długości i stworzy ogromne szanse rozwojowe dla całej aglomeracji szczecińskiej oraz całego województwa.
Największym wyzwaniem może okazać się jednak budowa tunelu pod Odrą. Jak zakłada projekt, tunel będzie miał pięć kilometrów długości, co sprawi, że będzie absolutnym rekordzistą pod tym względem w Polsce, bijąc aktualnego lidera ponad dwukrotnie.
Tunel został zaplanowany jako dwururowy, a w każdej nawie tunelu znajdą się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła 14,85 metra. Odcinek zachodniej obwodnicy Szczecina z tunelem, tj. Police – Goleniów, zgodnie z harmonogramem będzie budowany do 2032 roku.
Tunel pod Ursynowem najdłuższym tunelem drogowym w Polsce Obecnie natomiast rekord najdłuższego tunelu w Polsce dzierży tunel pod Ursynowem w ciągu południowej obwodnicy Warszawy na drodze ekspresowej S2. Tunel został oddany do użytku kierowców w grudniu 2021 roku, a jego długość to 2355 metrów, na które składają się dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.
W tunelu, na całej jego długości, od momentu otwarcia nieprzerwanie funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości z ograniczeniem do 80 kilometrów na godzinę, co, zdaniem wielu, przekłada się na niemalże zerową kolizyjność w tunelu. Dodatkowo w tunelu pod Ursynowem obowiązuje zakaz wjazdu pojazdów przewożących materiały niebezpieczne.
Tunelem pod Ursynowem od momentu otwarcia do 30 listopada 2024 roku odbyło się ponad 87 milionów przejazdów, z czego w samym 2024 roku jest to około 31 milionów przejazdów.
Najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce w Starych Bogaczowicach W ciągu drogi ekspresowej S3 znalazły się dwa tunele, ale tunel wybudowany pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare Bogaczowice i Nowe Bogaczowice zasługuje na większą uwagę. Oddana 31 lipca 2024 roku konstrukcja mierzy około 2,3 kilometra, co czyni ją najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce. Drugi z nich ma natomiast około 320 metrów długości.
Na tunel TS-26 w trasie prowadzącej do graniczącej z Czechami Lubawki składają się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Podczas prac budowlanych doszło natomiast do niezwykłego odkrycia. W rejonie Starych Bogaczowic natrafiono na niezidentyfikowane wyrobisko górnicze. Okazało się, że jest to poniemiecka sztolni, która prawdopodobnie była użytkowana pomiędzy 1914 a 1929 rokiem.
Powstaje kolejny „dwutysięcznik” na Podkarpaciu Kolejny w hierarchii pod względem długości jest tunel, którego planowany termin otwarcia został ustalony pierwotnie na 2026 rok. Chodzi o tunel drogi ekspresowej S19 w miejscowości Babica na Podkarpaciu. Tunel będzie składał się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, a jego długość wynosić ma 2255 metrów.
Prace związane z drążeniem tunelu opóźniły się jednak o prawie rok. Miały wystartować we wrześniu 2023 roku, jednak budowa została opóźnienia. Problem pojawił się, gdy w rejonie tunelu wykryto metan. Projekt wymagał zatem dodatkowych analiz i zmian rozwiązań projektowych. Ostatecznie drożenie tunelu pod S19 ruszyło w lipcu 2024 roku.
Tunel na Zakopiance starym rekordzistą Ostatni istniejący lub planowany tunel drogowy w Polsce, którego długość wynosi ponad dwa kilometry, to tunel na Zakopiance oficjalnie nazywany Tunelem im. Marii i Lecha Kaczyńskich znajdujący się pod Luboniem Małym w ciągu drogi ekspresowej S7.
Gdy tunel był oddawany do użytku 12 listopada 2022 roku, wówczas był drugim najdłuższym tunelem drogowym w Polsce i najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym, jednak ten tytuł zabrał mu wspomniany już tunel prowadzący do granic z Czechami.
Długość tunelu na Zakopiance to 2058 metrów. W jego skład wchodzą dwie komory po dwa pasy ruchu i pasie awaryjnym. W tunelu występuje spadek na poziomie pół procenta od strony Krakowa w kierunku Nowego Targu.